Saturday, January 8, 2011

Hatiku disini rupanyeee..

Alhamdulillah! selamat pergi dan selamat kembali...Hampir seminggu sudah ku kembali dari Masjid Negara. Alhamdulillah! walau tak sampai 1 hari ku disana..seakan lama rasanye ku kenali sahabat-sahabat disana. Inilah ukhuwah yang diniatkan kerana Allah..Subhanallah! Moga allah sentiasa bersama kita semua di dunia dan akhirat yang abadi.


Hmm...dimanaku nak mula cta eik..



... بسم الله الرحمن الرحيم

Di sinilah semuanye bermula...pendaftaran peserta..hampir jam 5 petang baruku dan adik2 sedaraku sampai di masjid negara..Alhamdulillah! selamat sampai pun..inilah pertama kali kami menjejak kan kaki di Masjid Negara. Besar sungguh..sahabat-sahabat yang tak penah pi..pi lah kalau ada masa..Cantik dan besar..

MASJID NEGARA

Di sinilahku bermalam di malam sambutan tahun baru 2011. Dua tahun dalam 1 masa..1 tempat..1 perjalanan..2010 ku di Masjid Negara..2011 pun ku di Masjid Negara..< bak kata mak cikku..Dwawa salwa..> hihi.. 


SESI PENDAFTARAN

Kat sini la kita orang daftar tingkat 1 Masjid Negara..dari jam 3.30 petang hingga 5.30 petang adalah sesi pendaftaran..ramai betul yang join..Alhamdulillah! Terima kasih wat akak-akak dan adik-adik yang susah payah tunggu kita orang.. (^_^)



PERASMI PROGRAM 1000 JIWA 1 HATI

Sempat lagi bergambar sementara menunggu majlis perasmian program 1000 Jiwa 1 Hati bermula..senyum....< bak kata orang timur..senyum SOKMO...>


Gadis manis bertudung hitam ni la fasilitator kami..adik Areefah..thanks Areefah sebab jaga kami dengan baik sepanjang program berjalan.. (^_^)


Ni la kumpulan saya..C52..senyum semua..<klik...bunyi kamera..> hihihi..baju biru tu sahabat saya dari tingkatan 1..yang 3 belakang saya plak sepupu-sepupu saya..terima kasih semua kerana sudi menemani saya mencari semula hati saya yang hilang..tQ.. (^_^)

Bermulanye program kami yang pertama....


Subhanallah! tu baru nampak Maher Zain dah tak terkawal hati masing-masing..lom jumpa Nabi Yusuf..Betapa teruja peserta2 malam tu nak ambil gambar Maher Zain..Malam tu..kak Wardina yang jadi juruacara..


Sesi temuramah antara Maher Zain dan salah seorang peserta program ABJZ.


Ni la ummi kita orang dan ummi semua peserta serta semua warga Raudhatus Sakinah..Banyak pengalaman yang kami dapat dari ummi2 nie..banyak benda tentang kehidupan yang tidak kami dapat dari mana-mana universiti..< inilah universiti kehidupan kami....> banyak soalan dalam pemikiranku terjawab sepanjang talk bersama ummi2 dan kak wardina..tq semua.. (^_^)



Kak wardina menemuramah kakak fasi dan abang fasi..


Wakil peserta wanita dan lelaki yang ditemuramah oleh kak wardina..


Antara artis yang mengindahkan lagi malam ABJZ..tq kumpulan Saff-One, kak Aisyah..


Talk malam ABJZ diakhiri dengan ikrar Anda Bijak Jauhi Zina oleh para peserta diketuai oleh fasilitator kami.



Hampir jam 12.00 malam 31/12/2010...

Nilah barisan fasilitator yang bertungkus lumus memerahkan keringat dalam bidang masing-masing bagi menjayakan program ABJZ..Moga allah sentiasa merahmati setiap langkah perjuangan kita semua..Allahuakhbar!


Selepas ikrar, kami terus bergerak ke Masjid Negara untuk mengadakan aktiviti berkumpulan pula..on the way tu..ngah meriah dengan bunyian bunga api dari Dataran Merdeka..tu la gambar bunga api yang sempat Areefah selaku fasi kumpulan kita orang ambil...


Ni la aktiviti terakhir kami pada malam tu..sesi tazkirah..berkongsi pengalaman masing-masing dan diakhiri dengan bacaan surah Al-Mulk beramai-ramai..< miz that moment..tp,apa kelebihan baca surah Al-Mulk sebelum tido eik..hmm...>


Tepat jam 4.30 pagi..1/1/2011.... 

Solat berjemaah..sepanjang program di Masjid Negara..kami semua solat secara berjemaah dan penampilan istimewa pada malam Qiamulail adalah kami di imami oleh imam muda Azhar..moga allah sentiasa bersama ikhwan dan kita semua..AMIN!!!



Imam Muda Azhar seusai solat subuh...


Ketika kuliah subuh..macam-macam rupa time ni..faham-faham jela..kuliah subuhkan..< bak kata ustaz yang bagi kuliah pagi tu..waktu yang paling jemaah faham akan kuliah yang diberi adalah kuliah subuh..sebab..ramai jemaah akan mengangguk...kiki..>


Ni time majlis penutupan keesokan harinye..tapi ni la majlis penutupan paling best yang pernahku hadiri..sangat kreatif..ada senaman bersama Tommy..n mcm2 lagi...5S..hm..apa agak-agaknye ye sahabat..

1S - Senyum
2S - Salam
3S - Sapa
4S - Sopan 
5S - Santun

Nilah ahli group C52..rindunye kat adik2..dan sahabat-sahabat..walaupun tak sampai 1 hari berjumpa..rasa macam dah lama kita berkenalan..Ukhuwah Fillah Abadan Abada! :)


Pas kemas meja adik2 sekolah agama kat Masjid Negara..sempat lagi..teropong apa la tu C52....masa depan yang makin jelas ke..kiki..Disinilah berakhirnye program ABJZ..Tapi,ukhuwah yang dibina tak akan berakhir disini..insya'allah!ia akan kekal hingga ke syurga..TQ semua sahabat dan adik sedaraku.. (^_^)

SEKIAN...
























ainnurnajwa.blogspot.com

8 comments:

  1. bes..program ny buat bile je?bpe kali stahun?

    ReplyDelete
  2. insya'allah!sudah beberapa tahun program ni dijalankan..setiap hujung tahun sekali..insya'allah!hujung tahun ni ada lagi..selain itu,pihak mereka pun ada wat kesekolah2.. :)

    ReplyDelete
  3. thanks a lot!! terharu sangat akk datang dari jauh bawak segerombolan :P moga segala input yang kita peroleh tu dapat dimanfaatkan dan dishare supaya orang lain pun dapat rasa apa yang kita rasa :) inshaAllah....

    btw, program himpunan 1000Jiwa1 hati ni baru pertama kali berjalan...:)

    ReplyDelete
  4. eh!ye kew..silap eik..hihi..maaf la sahabat2..moga ianye terus berkekalan..
    welcome! areefah..akak tgh mencari sesuatu yang akak sendiri tak tahu..dan alhamdulillah!byk persoalan dlm fikiran akak terjawab sepanjang program tu..mudah-mudahan program ini terus diberkati allah n dimurahkan rezeki mereka.

    ReplyDelete
  5. nurul hidayah mustafaJanuary 10, 2011 at 5:09 AM

    akak..ilove u fillah...hihi..

    ReplyDelete
  6. tq dayah..luv u too..may allah always ur side honey! :)

    ReplyDelete
  7. kim slm kt maher zain lain kali pekjah ye.. hehe

    ReplyDelete
  8. insya'allah cik imanis aini..bila pekja berpeluang berbual personal ngan dia eik..kiki..

    ReplyDelete